Larissa i Sverige

Toch maar een blog!

Hej Hej,

Bijna iedereen weet het al (ik denk eigenlijk iedereen..), maar ik zit voor de komende maanden in Göteborg, Zweden! Ik ga hier mijn minor doen (een aantal vakken) aan de Universiteit van Göteborg. Ik heb toch besloten om een blog te gaan schrijven, omdat ik weet dat zoveel mensen benieuwd zijn naar mijn verhalen hier!

Op 25 augustus ben ik weg gegaan, en ik woon hier vandaag precies een maand! De eerste week was wel een beetje zwaar, ik moest heel erg wennen dat ik hier helemaal in m’n eentje zat en eigenlijk nog helemaal niemand kende. De stad is totaal anders van wat ik gewend ben en je hoort alleen maar Zweeds om je heen (wat ik nu nog niet kan verstaan, maar ik heb wel Zweedse lessen!). Gelukkig is dat nu wel veranderd, ik heb al een aantal hele leuke mensen ontmoet waar ik heel veel mee om ga! We hebben al een paar leuke uitjes gehad en ik begin mezelf hier steeds meer thuis te voelen!

De dag nadat ik was aangekomen hadden we gelijk al het welkoms programma van de universiteit. Er was een hele presentatie gemaakt met onwijs veel informatie, waarvan ik de helft alweer ben vergeten.. Ook hadden ze het over het Zweedse leven gehad, en wat voor tradities ze hier hebben. De volgende dag hadden we een fair, en dat was ook vooral veel informatie en een beetje saaie dingen. Gelukkig was dit maar 2 dagen en op vrijdag was al het eerste feest; de welkoms party! Het was erg gezellig, maar het was buiten, dus wel een beetje koud ’s nachts haha. Op zaterdag gingen we met een hele grote groep naar de Archipelagos, dat zijn de vele eilandjes van Göteborg. Het was er heel erg rustig (bijna geen bevolking) en een hele mooie stille natuur. We hebben een tijd over het eiland gelopen en toen zijn we weer met de ferry terug gegaan.

1 September had ik mijn eerste school dag (en mijn oma was jarig!!!), toch wel een beetje spannend; een nieuwe school, nieuwe mensen, andere omgeving, maar het ging helemaal prima! Wat ik wel heel apart vind is dat we maar 2 keer per week les hebben, heel erg weinig dus. In het begin was dat heel erg wennen, want het eerste wat ik dacht is: wat ga ik met al die vrije tijd doen?! Maar dat komt helemaal goed, omdat ik elke dag wel iets gepland heb.

Zo zat de eerste week er al weer op.. Ik moet zeggen dat het niet heel erg snel voorbij ging, maar als ik erop terug kijk heb ik zoveel in een week gedaan. Heel veel nieuwe mensen leren kennen, wennen aan een nieuwe omgeving, heel veel welkoms uitjes en zelf moeten koken. Ja, helaas moet ik zelf koken haha, maar het gaat mij aardig goed af hoor! Lekker broccoli met aardappeltjes en vlees gaat prima! Straks kom ik terug als chefkok in plaats van een studente in communicatie en media haha.

Op 2 september hadden we een welkom receptie, maar wat ik en een vriendin niet helemaal door hadden was het best wel officieel en alle meiden waren in jurkjes en sommige mannen zelfs in pak.. komen wij aan in onze gewone kleren haha. De burgermeester van Göteborg kwam een toespraak houden en daarna werd het buffet geopend (ook dat hadden we niet verwacht). Met ons glaasje wijn en een bord vol heerlijk eten stonden we daar dan.. Gelukkig was het wel erg leuk en gezellig!

Op zaterdag (het tweede weekend dat ik er ben), had mijn buddy een Crayfish Party georganiseerd met mijn buddy group. Een buddy is zeg maar iemand waar je altijd naartoe kan gaan voor vragen en als er iets is kan je dat ook met hem bespreken. Zo hebben we een hele groep met nieuwe studenten en onze buddy, Alex. Hij had dus een Crayfish party bij hem thuis georganiseerd, in het Nederlands een kreeften party. De traditie in Zweden is dat je een hoedje en een slab draagt tijdens het eten, dat de hele tafel is versierd, dat er slingers hangen en dat je veel snaps (shotjes alcohol) drinkt! Na het voorgerecht kwamen de kreeften, garnalen, mosselen en krab op tafel. Je moest zelf een kreeft pakken en ontleden. Ik vond het echt supervies, maar uiteindelijk smaakte het wel lekker haha. We wilde wel de volle traditie meedoen, dus we moesten ook gaan zingen, niet in het Engels, maar in het Zweeds... Ik heb alleen maar gelachen omdat ik er geen woord van verstond, maar het was erg leuk om te horen.

Op 6 september hebben Jantine (zij is ook Nederlands!) en ik de ColorRun gedaan! Je moet hierbij 5 km rennen en dan onderweg word je ondergegooid met poeder in allemaal verschillende kleuren. We waren echt onwijs vies en we leken wel op de regenboog haha. Het was onwijs leuk, omdat je gewoon wat poeder kon pakken en dan kon je het in de lucht gooien of op elkaar natuurlijk, wat wij ook hebben gedaan haha! Aan het einde waren we helemaal vies, maar het was wel onwijs leuk en gaaf om een keer te hebben meegemaakt. Ik moet wel zeggen dat ik zo’n uur onder de douche heb gestaan toen ik thuis was
 !

Ik moet voor de rest ook wel gewoon naar school en studeren, het is helaas niet altijd feest. Ik ben nu net klaar met mijn essay schrijven voor het vak en als ik dat goed heb gemaakt, heb ik mijn eerste studie punten al binnen!

Wat hier heel normaal is om te doen, is dat je op vrijdag avond met een groep naar een cafe gaat en daar ‘afterwork’ gaan doen. Je koopt zeg maar een drankje van een bepaald bedrag en dan krijg je er gratis eten bij, super voor studenten natuurlijk! Dit hadden we afgelopen vrijdag gedaan, en vanavond gaan we het nog een keer doen. Het eten is prima, het is een soort van buffet en wij hoeven niet te koken wat natuurlijk helemaal lekker is haha. Ook ben ik vorig weekend met een groep vrienden (4 andere Nederlanders en 2 Oostenrijkers) naar het pretpark in de stad geweest; Liseberg. Overal in de stad zie je het grote reuzenrad dat daar is en de vrije val, dus we waren zo benieuwd hoe het is, dat we er maar heen zijn gegaan! Het is eigenlijk best bizar dat er een heel attractiepark middenin de stad ligt, maar wel onwijs gaaf. Er zijn een stuk of 7 achtbanen en heel veel andere coole attracties, we hebben ons echt de hele dag vermaakt!

Sinds ik nu al drie Zweedse lessen heb gehad, zal ik wat over mezelf vertellen in het Zweeds, daar komt het haha..:

‘Hej! Jag heter Larissa och jag Ă€r frĂ„n NederlĂ€nderna. Jag bor nu i Göteborg och jag gillar det. Hu mĂ„r ni? Det Ă€r kanonbra! I Sverige jag studerar kommunikation och media. Jag talar hollĂ€ndska, engelska, spanska och lite svenska!! Hej dĂ„!’

Opzich valt het best mee hoe moeilijk de Zweedse taal is, omdat er heel erg veel woorden zijn die we vanuit het Nederlands kunnen herkennen, alleen de uitspraak is echt vreselijk!

Morgen ga ik met drie andere meiden, Jantine, Sanne en Svenja naar Oslo! We gaan in de ochtend met de bus heen en zondagavond met de bus weer terug. Daar slapen we in een familie kamer, ja je moet toch wat.. en we gaan lekker de stad verkennen! Ik zal in mijn volgende blog vertellen hoe deze reis was en wat we voor de rest allemaal gedaan en gezien hebben!

Ik wilde iedereen die een kaartje heeft gestuurd, onwijs bedanken! Ik vind het zo ontzettend leuk om kaarten te ontvangen!! Ik heb ze nu allemaal op de muur bij mijn bed gehangen, dus het is helemaal vrolijk, maar er kunnen zeker nog wel kaartjes bij hoor hahah! Dus voor de mensen die (nog een keer) een kaartje zouden willen sturen, mijn adres is: Birger Jarlsgatan 3-203, SE-414 69 Göteborg, Zweden!

Liefs en hej dÄ!

Larissa

Reacties

Reacties

Chris en Sylvia

Wat leuk om je blog te lezen! Wij zijn blij dat je nu je plekje gevonden hebt. Wij vinden het erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Veel plezier daar en tot de volgende blog! Liefs van ons.

mormor Liz.

Hoi Larissa,wat een leuke blog heb je geschreven,en leuke fotos erbij.Ben zo blij dat je het nu naar je zin hebt.En ik verheug mij er ook op om samen met mama,a,s Vrijdag naar je toe te komen.Fijn weekend in Oslo,Veel liefs en liefs mormor Liz.xxxxx

Norbert

Hej Larissa,

LÄt oss se hur bra du kan lÀsa alla svenska, mycket trevligt att du följer svenska lektioner. Om du inte Àr helt lyckas, sedan bara anvÀnda Google Translate. Naturligtvis gjorde jag inte för att jag Àr flytande i svenska!
Är vĂ€ldigt glad att du har det som du vill ha det dĂ€r. Jag ser fram emot nĂ€sta berĂ€ttelse.
Jag definitivt lÀsa din blogg varje gÄng och ibland jag lÀmna ett meddelande.
Ha kul i Göteborg

nes

Hoi Larissa,

wat een pracht verhaal en zo snel!!!
geweldig hoor!!

Leuk dat Linda en Liz in het weekend bij je komen!!
ben erg benieuwd naar hun verhalen!!
succes en kus Nes

mirella

leuk, leuk, leuk...en allemaal zo herkenbaar..volgens mij hebben wij in hetzelfde hostel gezeten in Oslo...Geniet ervan!
X Sander & Mirella

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!