Larissa i Sverige

Laatste Zweedse les, Dennis en bijna Lapland!

Lieve Allemaal,

Nog even een kleine update voordat we eindelijk naar Lapland gaan. Morgenochtend is het zover! Alle dikke kleren zitten in de koffer eten is gemaakt voor in de bus, we zijn er helemaal klaar voor!

Nadat Richelle weer naar huis was gegaan, duurde het nog maar 4 daagjes voordat Dennis weer zou komen, maar in die dagen heb ik wel weer leuke dingen beleefd! Als eerste had ik dan ein-de-lijk mijn laatste Zweedse les!! Mijn certificaat is binnen hoor. Ik heb ervoor moeten zwoegen met bloed, zweet en tranen, maar dan heb je ook wat.. haha nee grapje hoor. Zo moeilijk was het allemaal niet. Wat ik al vaker zei is dat Zweeds heel erg op Nederlands lijkt, vooral veel woorden en dat het eigenlijk best wel makkelijk is, omdat ik al zoveel kan vertalen vanuit het Nederlands. De laatste Zweedse les was wel leuk, omdat we eigenlijk alleen maar spelletjes hadden gedaan. Onze docent had een soort ganzenbord gemaakt, alleen dan met allemaal dingen die we in de les hadden geleerd. Als je op een vakje stond moest je bijvoorbeeld het alfabet in het Zweeds opnoemen of zeggen wat je studeerde of wat je het afgelopen weekend had gedaan in het Zweeds; goede oefening! De andere helft van de les had onze docent het alleen maar over kerst en Lucia, dat is een Zweedse feestdag net voor kerst. Hier ging ze van alles over vertellen, omdat het in Zweden een heel ding is en daarna deed ze alsof een paar stoelen de kerstboom was en moesten we dansjes doen en zingen rondom de ‘kerstboom’. Dat doen ze hier blijkbaar ook in Zweden. Als het kerst is gaat de hele familie rondom de kerstboom staan en dan gaan ze liedjes zingen en dansjes doen, best wel heel kinderlijk haha. Het was grappig om een keer mee te maken, zeker omdat mijn docent er helemaal in zat en erg haar best deed om het ons aan te leren! Aan het einde van de les kregen we ons certificaat met daarop dat we Zweeds hebben gevolgd als een buitenlandse taal en goed hebben afgerond. Aan het einde hadden Dominique en ik nog een foto gemaakt met onze docent als herinnering!

De volgende dag was er weer een ijshockey wedstrijd en daar gingen we dan ook met z’n alle heen! Even door het stadion gelopen en indianen veren en vlaggetjes op onze wangen rijker gingen we naar onze plekken. We konden het weer prima zien, want we zaten helemaal vooraan! Deze wedstrijd was wel een stuk heftiger vond ik, veel meer gebeuk en elkaar omver duwen. Maar dat was juist wel leuk, want zo was er wel veel meer spanning! Gelukkig hadden de Frölunda Indians weer gewonnen met 3-0! Ook was er nog een puck onze kant op gevlogen, helaas viel hij net een rij voor ons, dus andere mensen hadden hm helaas gepakt..

De volgende dag kwam Dennis alweer voor de 2e keer! De dag duurt dan best wel lang, want hij kwam weer in de avond, maar het was heel fijn dat hij er weer was! 15 november waren wij 2 jaar samen (en was Sterre jarig!) en dat wilden wij vieren, dus gingen we een lekker taartje in de stad eten en ’s avonds uiteten bij het Hard Rock Café, en dat was toch wel heel erg lekker! In de middag gingen we ook een escape room doen, ik had dit al eerder gedaan hier in Göteborg en wist dat Dennis dat ook heel erg leuk zou vinden! De kamer die we nu deden was alleen wel een heel stuk moeilijker dan die ik al gedaan had, want we hadden hem in ongeveer 85 minuten uitgespeeld, maar daarbij moesten we soms wel even geholpen worden. Maar, gelukkig hadden we het binnen de tijd gehaald! De volgende dag moest ik helaas naar school, omdat deze les verplicht was. Dennis was lekker gaan winkelen en ik naar school gegaan en ’s avonds gingen Dennis en ik koken voor mijn vrienden. We hadden spinazietaart gemaakt (jammie!!!) met salade en tomaat-komkommer-mozzarella stokjes en als toetje een appelroosje met ijs. En ik moet eerlijk zeggen het was erg goed gelukt! In de avond hadden we nog lekker met z’n alle gekletst en toen heerlijk slapen, naja het luchtbed wat ik had geleend was een beetje zacht geworden, dus we sliepen met z’n 2e op de grond haha.

De volgende dag moest Dennis helaas alweer naar huis. Ik moet zeggen dat we ook niet heel erg veel gedaan hadden aangezien Dennis alles al had gezien, dus dat was ook wel lekker, want dan konden we gewoon rustig aan doen. Gelukkig hadden we nog wel bijna de hele dag, want zijn vlucht was pas in het eind van de middag. In de ochtend waren we nog naar het Göteborgs museum gegaan, dat moest toch wel gebeuren voordat we hier weg gaan.. Het was opzich wel leuk, want je loopt door een soort van tijdlijn heen en zo zie je de ontwikkeling van Göteborg, maar ook Zweden. Het laatste deel was wel het leukste, want dat stond helemaal in het teken van muziek. Zo kon je luisteren naar muziek van jaren geleden en ook zelf muziek maken, wat erg leuk was. Toen we klaar waren in het museum, wilden Dennis en ik nog naar het eland toe in het park, alleen regende het heel erg hard, dus dat viel een beetje in het water, letterlijk. Dus hadden we maar besloten om lekkere broodjes te halen en die thuis op te eten en Dennis z’n spullen te pakken. Helaas gaat de tijd zo snel dat hij alweer naar huis moest, maar gelukkig waren het weer onwijs leuke dagen!

20 november was de officiële dag dat alle kerstlichtjes in Göteborg aan gaan! Overal in de stad zie je nu lichtjes, heel erg gezellig. Ook is Liseberg weer open, dus daar gaan we binnenkort ook weer naartoe. Liseberg heeft ook een hele grote kerstboom gemaakt en die is verlicht, je kan het eigenlijk overal in de stad wel zien, omdat het zo groot is! Het voelt nu al wel heel erg naar kerst hier, ook omdat ze hier natuurlijk geen Sinterklaas hebben (wat we wel gaan vieren hoor!).

Tussen de dagen dat Dennis weg is gegaan en nu is er niet heel erg veel gebeurd. Ik moest vooral veel dingen voor school afmaken, aangezien ik dat niet in Lapland kan doen. Ik heb net de koffer ingepakt en hij zit heeeel heeel erg vol, maar dat komt toch wel door alle dikke kleren die we meenemen, omdat het daar op dit moment -15 graden is.. Heerlijk koud dus! Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat zijn en wat we allemaal gaan beleven! Maar eerst nog een nachtje slapen en dan 23 uur in de bus.. pff ik weet echt even niet hoe ik dat voel moet gaan houden haha. Over een weekje ben ik weer terug in Göteborg en dan zal ik al mijn belevenissen over Lapland met jullie delen!

Heel veel liefs,

Larissa

Reacties

Reacties

Ria Gaudelius

Je beleeft veek, Larissa! Gewe ldig dat je ook naar Lapland gaat! Zoiets doe je niet snel. Nu krijg je de kans en dat is wel heel leuk!
Ik heb bewondering voor je dat je zo positief uit dat dalletje bent gekomen, Larissa! Nog een hele fujne tijd, hoor! Groetjes v. Ria

Ria Gaudelius

Sorry v.d typ fouten...ik heb te dikke vingers...grrrr!

mormor Liz.

Kara Larissa,vad en treflig rapport och bilder pa dinn blog Du kommer att lasa min kommentar bara om du arr hemma.Var verkligen super i Lappland.Nyfiken ocksa dina historier myket alskar mormor Liz.

nes kuijt

Dag lieve Laris,
inerdaad maak je veel mee/lange busreizen en v ooral die ko
u,en ook nog eten voor in de busetc!!
Wel gezellig dat Dennis even bij je wAS!!

jE DOET HET FANTASTISCH,HOOR!!!kUS nES

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!