Larissa i Sverige

Verhuizen en Richelle!

Lieve Allemaal,

Ongeveer 2 weken geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwe appartementje! Ik woon nu op Olofshöjd, waar ook bijna al mijn vrienden wonen, heel erg gezellig dus. Ik heb nu een kamer voor mijzelf, met een badkamer, alleen de keuken moet ik delen. Officieel met 6 andere mensen, maar er wonen nu 2 andere mensen in deze flat, dus hoef ik ook maar met 2 andere mensen de keuken te delen!

Het was een werk, maar 2 vriendinnen hebben mij geholpen om al mijn spullen van de ene naar de andere kamer de verplaatsen. Ik had al alles van tevoren ingepakt, en ik moet zeggen, ik heb veeeeeel meer spullen dan dat ik dacht haha.. We moesten alles met de tram vervoeren, maar dat ging prima. Toen alles in mijn nieuwe kamer stond, waren we eerst even wat gaan eten, omdat we onwijs veel honger hadden en daarna was ik mijn nieuwe kamer helemaal gaan inrichten, wat ik onwijs leuk vond. Het was heerlijk om zelf alles te kunnen bepalen waar je wat neerzet of ophangt! De kaarten/foto muur heb ik ook meegenomen hoor! Alle kaarten die ik heb gekregen, hangen nu allemaal in mijn nieuwe appartementje aan de muur, maar natuurlijk kan daar altijd nog meer bij hahah!

Dus voor iedereen die nog een kaartje zou willen sturen, dit is mijn nieuwe adres:

Omgången 442-34, SE-412 80, Göteborg

Op 30 oktober gingen mijn buddy groep en ik een escape room doen. Dit is een interactief spel waarbij je in een kamer opgesloten wordt en je als groep mysteries op moet lossen om jezelf te kunnen bevrijden uit de kamer. Mijn groep en ik deden de kamer: The Red Harp Mystery. We moesten onder andere in een bepaald patroon op een deur kloppen, een dansje doen, en muziek maken. Het doel was om 3 beeldjes te vinden die waren gestolen en die op je juiste plek terug te zetten, op die manier zouden we de kamer uit kunnen en zouden we het spel winnen! We hadden in totaal 90 minuten om ervoor te zorgen dat we het mysterie op zouden lossen en het was ons gelukt in 67 minuten, dus daar waren wij onwijs trots op! Het was een hele leuke ervaring, want ik zou het zo nog een keertje doen, dus zeker een aanrader!

De dag daarna was het natuurlijk Halloween. In Zweden is het wel wat groter dan in Nederland, dus ik vond het leuk om mee te maken. In de avond hadden we een Halloween feest waar we met een hele grote groep naartoe gingen. We hadden allemaal elkaars haar getoupeerd, dus we zagen er heel mooi uit haha.. Het was een gezellig feestje en het was leuk om te zien hoeveel moeite mensen ervoor doen om er zo eng mogelijk uit te zien!

Die maandag daarna hadden Christina, Verena, Lisa, Jantine en ik een auto gehuurd! We zouden naar een hele grote winkel gaan, een soort Makro, maar dan nog veel en veel groter! Christina had de auto opgehaald en daarna gingen we lekker rijden. Het was leuk om wat van het land ook te zien, aangezien het anderhalf uur rijden was. Het enige wat je eigenlijk ziet is bomen, maar de Zweedse natuur is heel erg mooi, zeker nu het herfst is!

Na anderhalf uur gereden te hebben, kwamen we in het dorpje Ullared, dit was ook het eerste dorpje dat we tegen kwamen nadat we Göteborg hadden verlaten.. Het was maandag ochtend iets voor 10 uur en we moesten helemaal achteraan parkeren, want het was onwijs druk. Dit zou ik nooit meemaken in Nederland, dat het zo druk was op een maandag ochtend. Eenmaal in de winkel aangekomen, waren we een beetje in shock. Zo onwijs veel spullen en mensen voor een supergoedkope prijs. We waren erachter gekomen dat dit de grootste winkel is van Scandinavië, echt heel erg groot en dat mensen hierheen komen om alles wat ze nodig hebben te kopen in één keer. Je kan ook echt alles kopen daar, van kleren tot make-up, van eten tot kerst artikelen en van elektronica tot decoratie voor in je huis, echt alles. Ik stond er een beetje versteld van dat het zo groot was en dat ze echt alles hadden, maar wij gingen lekker shoppen! We hebben uiteindelijk maar besloten om 2 rondes te toen, aangezien het zo groot was en we niet met alles in 1 keer konden kopen. De eerste ronde hadden we het ongeveer 2 en een half uur volgehouden, ja in één winkel.. en toen zijn we lekker kebab gaan eten bij een tentje en later zijn we nog een keer de winkel in gegaan, deze keer voor ongeveer 2 uur! Ik had niet heel erg veel gekocht, een waterkoker, een sportbroek en wat eten, omdat het zo goedkoop was! Ik denk dat we ongeveer met z’n 5en wel 400 euro hebben uitgegeven, maar de achterbak van de auto zat dan ook wel prop en prop vol! Rond 4 uur reden we terug naar huis met de auto. Het is best raar om te bedenken dat we gewoon 6 uur bij één winkel zijn geweest, maar het was wel onwijs gezellig!

Afgelopen week ben ik ook begonnen aan mijn nieuwe vak, ja ik ga ook nog wel naar school hoor! Dit vak heet Global Studies en gaat nu vooral over alle organisaties in de wereld en wat ze allemaal doen, best wel interessant. Het is wel onwijs veel lezen en we moeten voor dit vak 2 verslagen maken en daarover discussiëren in een seminar. Dat gaat best wel veel werk worden, maar ik zit hier natuurlijk wel voor school haha! Ook heb ik aankomende donderdag mijn laatste les Zweeds. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel erg veel geleerd heb, omdat het best wel langzaam gaat en ik veel woorden kan vertalen vanuit het Nederlands, maar het was leuk om te doen!

Vrijdag 6 november kwam eindelijk Richelle naar Göteborg toe! Ik had er onwijs veel zin in en zij natuurlijk ook. Ik vind het heel erg leuk om andere mensen te laten zien waar ik woon en wat ik zo allemaal doe hier, dus we gingen ook weer de hele stad door! Rond kwart over 10 was ze eindelijk in de stad en had ik haar opgehaald van het station. We waren naar mijn kamer gegaan, zodat ze daar al haar spulletjes neer kon zetten en ik mijn kamer kon laten zien! En jaaa, ze had dropjes en stroopwafels mee genomen, lekker!! Alles uitgepakt en wat gedronken te hebben, gingen we de stad in. De eerste stop was de wijk Haga. Deze wijk heeft een heel leuk gezellig en knus straatje, met allemaal kleine boetiekjes. Toen we door de wijk gelopen hadden gingen we in een klein cafeetje wat drinken en een lekker taartje eten! Daarna waren we door gegaan naar de tweede handswinkel, want in Zweden hoort dat er toch wel bij. We hadden helaas niets leuk gevonden, dus zijn we de rest van de middag lekker door de stad gaan lopen en had ik Richelle wat kleine dingetjes laten zien. Ook waren we naar de vismarkt en een grote etenshal geweest, en zelfs ik was daar nog nooit geweest, dus ook ik had weer iets nieuws gezien in Göteborg!

In de avond gingen we met een hele grote groep naar Kingshead voor afterwork. Ik denk nog steeds dat dit echt een super concept is, omdat je een drankje besteld en daar krijg je gratis eten bij en het eten is nog lekker ook! Na dus lekker gegeten te hebben waren we nog met een paar vrienden van mij taartjes gaan halen bij de supermarkt, omdat we daar superveel trek in hadden. We waren naar mijn appartement gegaan en daar in de keuken nog een paar uurtjes gaan zitten kletsen met taart.

De volgende ochtend gingen we met Jantine en haar vriendinnen naar de eilandjes toe, ook wel de Archipelagos. Dit keer gingen we naar Styrso Bratten, het grootse eiland. Eerst natuurlijk over het eiland lopen. Het blijft gewoon leuk al die Zweedse huisjes en het is gewoon zo lekker rustig en het was ook prima weer. We waren ook nog de berg op geklommen, niet het allerbeste idee dat we ooit hadden gehad, aangezien het onwijs glad was.. Maar we hebben het overleefd! Op de berg natuurlijk nog genoeg foto’s gemaakt van het uitzicht en toen maar weer naar beneden en dat duurde even, maar toch stonden we allemaal weer op de grond!

We gingen nog verder over het eilandje lopen waar Jantine en ik ook nog nooit geweest waren, want daar zou een cafeetje zijn waar we wat konden drinken. Toen we daar aankwamen was het alleen gesloten, heel fijn.. Het blijkt dat het alleen op maandag en woensdag open is, dat schiet ook niet echt heel erg op. Dus waren we maar heel hard terug gaan lopen naar de ferry, zodat we die nog konden redden. En gelukkig hadden we hem ook gered anders hadden we een uur moeten wachten en daar hadden we echt geen zin in!

Toen we thuis waren, gingen Richelle en ik ons een beetje optutten en lekker pizza eten. Rond 8 uur zou iedereen naar de keuken in mijn gebouw komen, zodat we daar een pre-party konden houden en daarna uit zouden gaan. Het idee van een pre-party is dat iedereen zijn eigen drankjes meeneemt en dan gewoon lekker gaat kletsen of een spelletje spelen. Wij gingen dit keer kingsen en dat is met allemaal opdrachtjes. Het was erg gezellig! Alleen hadden we helaas besloten om te laat uit te gaan en waren we uiteindelijk pas om 2 uur in de stad en de meeste clubs sluiten al om 3 uur.. Uiteindelijk waren we maar naar huis gegaan, maar we hadden nog steeds een hele leuke avond gehad! Toen Richelle en ik weer thuis waren in mijn kamer hadden we ook nog tot half 6 in de ochtend gekletst, want we hadden zoveel bij te praten, even girl time haha!

Toen we de volgende ochtend wakker werden, naja we hadden maar een paar uurtjes geslapen, voelden we ons gelukkig prima! Zondag was winkeldag, dus we waren naar het winkelcentrum gegaan en gaan shoppen. Ook hadden we heerlijk geluncht bij Condecco, een typisch Zweedse restaurant. Toen we klaar waren, waren we ook nog langs de snoepwinkel gegaan, want dat hoort ook bij de Zweedse ‘experience’. Ik denk dat we wel een uur in die winkel hebben gestaan, omdat we wel 20 keer alle snoepjes langs waren gegaan. Ze hebben gewoon zo onwijs veel, eigenlijk veels te veel! Uiteindelijk denk ik dat we met zo’n 2 kilo snoep de winkel uitgingen, 2 zakken voor Ries haar familie en ook nog een zak voor onszelf, jammie!

In de avond hadden we Zweedse gehaktballetjes gegeten, want ja, dat hoort er natuurlijk ook bij! En daarna waren we weer de stad in gegaan, om alles te zien in het donker met lichtjes. Nu moet ik eerlijk zeggen dat het al rond 4 uur donker is op dit moment, maar het was nog wel even lekker in de avond. We gingen naar het uitzichtpunt en dat is vooral heel leuk ’s avonds, omdat je dan alle lichtjes in de stad kan zien! Ook waren we nog naar het Centraal Station gelopen en naar Liseberg (het attractiepark), want daar hebben ze ook allemaal leuke lichtjes. Helaas is Liseberg niet meer open, omdat het te koud word en omdat ze alles moeten opbouwen voor kerst. In december is het namelijk wel weer open, en dan is er ook een hele kerstmarkt in het park! Toen we thuis waren gingen we weer slapen, helaas was dit alweer het laatste nachtje, de tijd is zo snel gegaan..

De volgende ochtend gingen we naar het park, het ‘Central Park’ van Göteborg, opzoek naar de zeehonden en het eland. En ja hoor, die hebben we uiteindelijk gevonden! De zeehonden waren aan het zwemmen in het water, dus die hebben we niet heel erg goed kunnen zien, maar het eland lag heel dichtbij ons, alleen ging hij helaas niet opstaan.

Na wel 100 foto’s te hebben gemaakt van het eland, want hij moest natuurlijk wel mooi op de foto, gingen we nog even door het park lopen en daarna nog een keer naar Haga om Kanelbulle te eten! Dat is ook typisch Zweeds, dus die moest ook nog even geproefd worden. Nadat we helemaal vol zaten van de Kanelbulle gingen we ook nog een keer naar de tweede handswinkel, en Richelle had daar deze keer 3 leuke truitjes gevonden! Dat vind ik zo leuk aan de tweede handswinkel, omdat je de ene keer helemaal niets leuks kan vinden, maar ga je een paar dagen later, dan vind je opeens wel hele leuke dingen! Daarna waren we naar huis gegaan, zodat Ries haar spullen kon pakken, omdat ze helaas alweer naar huis moest.. Het was wel even proppen, want ze had best wel veel gekocht, maar gelukkig paste het bijna allemaal in haar koffer! Samen met Jantine en haar vriendinnen gingen we naar de bus toe, want haar vriendinnen zaten ook op dezelfde vlucht als Richelle, dus dat was gezellig. Toen we bij de bus stonden moesten we helaas weer afscheid nemen, en dat is nooit leuk. Het zal ook nooit wennen, maar gelukkig is er Facetime, dus kunnen we elkaar snel weer spreken! Toen iedereen in de bus zat en de bus wegreed waren Jantine en ik nog maar over en moesten we weer alleen naar huis. Het is zo’n raar gevoel, want ik was heel snel gewend geraakt dat Richelle hier was, dat het eigenlijk gewoon weer een beetje normaal was. Nog geen 4 uur later was Ries weer thuis en zaten we alweer te Facetimen en alles na te praten en te vertellen aan haar familie!

Op dit moment ben ik druk bezig met school, want dit vak is best wel intensief. Ik moet nu twee essays schrijven en die inleveren, omdat ik natuurlijk naar Lapland ga over anderhalve week en ik het dan niet kan maken. Ook komt Dennis over een paar daagjes weer en dan kan ik ook vrij weinig doen, maar ik heb toch liever dat hij komt haha!

Even over lapland.. Ik ga met een georganiseerde reis mee met heel veel vriendinnen, dus het wordt vast onwijs gezellig. Ik heb een paar dagen geleden het programma gekregen en heb er echt heel veel zin in! We moeten ongeveer 23 uur met de bus rijden.. pff dat gaat wat worden haha, en dan komen we aan in het plaatsje Kiruna. Dit is het meest noordelijke dorpje van Zweden, dus we gaan helemaal naar boven! Het is ongeveer 2 keer zoveel rijden als van hier naar Nederland, dus moet je nagaan hoe groot Zweden eigenlijk is! Als we daar aankomen gaan we gelijk met husky’s rijden en ook mogen we op een sneeuwscooter rijden, onwijs gaaf!! Ook gaan we die dag naar het dorpje toe en hebben we vrije tijd. De volgende dag rijden we door naar een ander dorpje en daar gaan we naar een sami gezin met rendieren die je kan aaien en voeren. Ook gaan we die dag naar een ijshotel en ’s avonds slapen we in blokhutten! Ook kunnen we daar het noorderlicht zien en dat lijkt mij zo gaaf. De 4e dag kunnen we naar de Noorse fjorden gaan en ook naar de sauna en duik nemen in een ijskoud meer.. Ze maken dan een gat in het ijs waar je in mag brrrr. De laatste dag kunnen we nog de hele ochtend iets voor onszelf doen en lekker gaan lunchen en daarna moeten we helaas met de bus weer terug naar Göteborg. Wat ik wel leuk vind is dat we op de terugweg nog wel stoppen bij de poolcirkel en daar gaan avondeten! Ik heb er onwijs veel zin in en kan bijna niet wachten. Op dit moment is het ook ongeveer -5 graden en sneeuwt het wel al, maar nog niet heel erg veel, dus ik ben heel erg benieuwd! Maar eerst komt Dennis nog en moet ik nog heeeeel veel aan school doen voordat ik naar lapland ga haha!

Heel veel liefs,

Larissa

Reacties

Reacties

nes

Jeetje Larissa,wat maak je een boel mee,en zie je ontzettend en ook heel fantastisch!vlgs mij kom je tijd te kort!!
straks Lapland en nog Dennis,,het kan niet op!!Geniet ervan;en veel succes met je scipties!!
de tijd gaat vast erg vlug!!Proficiat met je zussie Sterre!!veel liefs en kus nes

Lenie Raadschelders

Wat leuk om te lezen. Volgens mij is het weer een wereldse ervaring dit! Ik wens je nog een hele fijne tijd daar! Xx

Jacqueline

Weer een super leuk verhaal zeg. Geniet er nog even lekker van en tot gauw xxxxx

oma Liz.

lieve Larissa,dit is een bijna het begin van het boek,Larissa in Zweden,weer een enig verslag!!!! En dan nog een nieuwe studie erbij,je doet het toch maar weer. Wat fijn dat Dennis Zaterdag komt,maar met Richelle was het ook leuk,en dan naar Lapland dat zal ook een hele ervaring zijn,geniet ervan!! Liefs Oa Liz.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!