Larissa i Sverige

Dennis i Göteborg!

Lieve allemaal!

Het is alweer zo’n twee en een halve week geleden sinds mijn laatste verhaal. Ik moet eerlijk zeggen dat er niet zo heel erg veel is gebeurd de afgelopen weken, totdat Dennis kwam afgelopen zaterdag!!

Op zaterdagavond was hij eindelijk geland op het vliegveld van Göteborg en met de bus naar de stad gekomen, waar ik hem ophaalde! Het was heerlijk om Dennis weer te zien en een knuffel te kunnen geven, na 2 maanden dat niet gedaan te kunnen hebben. De volgende ochtend stonden we vroeg op, want we gingen naar de eilandjes (Archipelagos). Wij waren naar het eiland Vrångö gegaan, daar was ik ook nog niet geweest, dus we waren heel erg benieuwd! Dit eiland is het verste weg vanaf het vaste land, dus het was dan ook best lang met de ferry, maar wij zaten prima hoor! Toen we aankwamen waren we over het eiland gaan lopen en kwamen we een soort van klein standje/baaitje tegen. Het was onwijs mooi weer, niet heel koud en volle zon, dus genieten konden wij wel! We waren op de berg geklommen die er ook was en toen we boven waren konden we uitkijken over het eiland en de zee, een prachtig uitzicht.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit het mooiste eiland vind van Göteborg, echt de moeite waard! Het enige wat ik jammer vond is dat er echt helemaal niemand op het eiland was, maar dat was aan de andere kant ook wel weer lekker. Op de terugweg moesten we een uur met de ferry varen, best wel een tijdje dus, maar we waren allebei een beetje in slaap gevallen, dus zo erg was dat niet!

Toen we weer in de haven waren gingen we naar het centrum van de stad, dat wilde ik Dennis graag laten zien. We waren natuurlijk ook naar de hele grote snoepwinkel (4-gott) gegaan hier in de stad! Dennis wilde graag zijn eigen zak met snoep scheppen en dat vond ik ook wel prima, lekker snoepies!! In de avond waren we gezellig uiteten gegaan, wat ons wel opviel is dat heel veel restaurants dicht zijn op zondag avond en dat begrijpen wij ook niet helemaal, maar gelukkig hadden we wel iets lekkers gevonden! We hadden allebei een mega grote hamburger genomen en lekker dat die was, ik zou er zo nog eentje lusten haha!

De volgende dag wilde Dennis heel erg graag winkelen, want hij had nieuwe kleren nodig en vrouwen advies hahah! Nee hoor, grapje. We waren naar een heel groot winkelcentrum gegaan net buiten het centrum van de stad en we waren flink geslaagd, genoeg kleren om de winter weer door te kunnen komen! Aan het einde van de dag gingen we ‘afterwork’ doen. Dat is een concept hier in Zweden, dat je een drankje koopt en dan krijg je daar een gratis buffet bij, en je kan zo vaak opscheppen als je maar wilt. Dus onwijs goedkoop en heel populair voor studenten! Ik ga bijna elke week wel, want het is nog lekker ook. Maxime en haar vriend, Sanne en haar vriend, Mickey en Laszlo waren ook nog gekomen, dus we zaten gezellig met z’n alle aan de afterwork. Nadat we ons helemaal volgepropt hadden (het viel nog wel mee hoor…) waren we naar het uitzichtpunt in de stad gelopen. Hier hadden we een prachtig uitzicht over Göteborg in de avond. Ik vind het zelf gewoon heel erg leuk om alle lichtjes uit de stad te zien en gewoon lekker van het uitzicht te genieten.

De volgende ochtend konden we lekker uitslapen, want er was niet iets waar we per se op tijd moesten zijn. Na een lekker ontbijtje zijn we naar de wijk Haga gegaan, dit is de ‘gezelligste’ wijk in Göteborg. Het heeft heel veel kleine boetiekjes, van bloemisten tot thee winkeltjes, speelgoed winkeltjes en gezellige cafeetjes! Als eerste waren we een hele grote Kanelbullar gaan eten, een typisch Zweedse lekkernij.

Toen we helemaal vol zaten, ja dat zit je wel van zo’n grote Kanelbullar, waren door Haga gelopen en naar de boetiekjes geweest. Aan het einde van Haga heb je ook een hele grote tweede handswinkel, dat is hier helemaal in. Je kan je kleren verkopen aan de tweede handswinkel, maar je kan er dus ook heel goedkoop kleren kopen. Dennis had een heel erg mooi colbertje gevonden en ik een jasje, en dat voor maar 25 euro samen! Zo vind je nog eens wat haha! Toen we uitgeshopt waren, hadden we eten gehaald bij de supermarkt en was ik thuis Zweedse gehaktballetjes gaan koken. Je kan natuurlijk niet naar Zweden komen en geen Zweedse gehakt balletjes eten (sorry mama en oma dat ik die niet voor jullie heb gemaakt..). Na het eten had ik nog een hele leuke verassing voor Dennis, en eigenlijk ook een beetje voor mijzelf. We gingen naar een ijshockey wedstrijd van de Frölunda Indians, het team uit Göteborg!

Toen we aankwamen was het stadium al heel mooi verlicht en konden we gelijk naar binnen, hup nog even de fanshop in (Dennis een sjaal en muts rijker haha) en naar onze plekken! We zaten bijna helemaal vooraan, dus we konden mooi alles zien. Toen het bijna 7 uur was, werd het donker in de arena en kwamen er overal lichten en muziek vandaan. Er werd een hele grote indiaan neergezet waar ze spelers uitkwamen en er werd een soort van feestje van gemaakt. Toen alle spelers op het ijs waren gingen ze wat rondjes schaatsen om op te warmen en ook het andere team kwam op het ijs, alleen toen was het een stuk stiller.. Toen iedereen klaar stond kon de wedstrijd beginnen. Wij hadden van tevoren al opgezocht hoeveelste beide teams in de poule stonden, en wat bleek dit was de wedstrijd van de nummer 1 tegen de nummer 2! Het moest dus wel een leuke en spannende wedstrijd worden. Na al een paar minuten scoorde de Frölunda Indians het eerste goal (ons team). Er was een soort van vuurwerk en er werd een heel feestje van gemaakt toen ze scoorde, ook was er een sfeervak dat de hele tijd liedjes zong en het team aanmoedigde. Na 20 minuten was de eerste helft voorbij en was er 20 minuten pauze. In de pauze kwamen kleine ijshockeytjers een wedstrijdje tegen elkaar spelen om de oefenen, heel schattig.

20 minuten later ging de wedstrijd weer verder en hadden de Frölunda Indians nog een aantal goals gescoord, maar er was ook een aantal keer een powerplay. Een powerplay is zeg maar dat één speler een overtreding maakt en die moet dan 2 minuten op het strafbankje zitten. Op dat moment speelt het ene team dan ook met 6 spelers en het andere team met 5, voor één team dus een heel groot voordeel. Soms was het zelfs zo dat van beide teams een speler op het stafbankje zat en speelde ze allebei met een speler minder. Na de tweede helft (er zijn er 3) stond het 5 – 0 voor de Frölunda Indians! Wij waren een rondje door het stadium gaan lopen, om te zien hoe het er allemaal uitziet en ook was er een schaatsvoorstelling van Liseberg (het pretpark in de stad). Na weer 20 minuten pauze te hebben gehad (de pauze’s zijn best lang vind ik) begon de laatste helft van de wedstrijd. Het was nu niet zo spannend meer, omdat ons team als 5 punten voor stond, maar je weet natuurlijk nooit wat er kan gebeuren. Op een gegeven moment had toch de tegenpartij gescoord, maar dat hadden wij helemaal niet doorgehad, omdat niemand begon te juichen of boe te roepen, dus opeens zagen we dat het 6 – 1 stond. We probeerden heel goed het spel te volgen, maar soms gaat die puck zo snel, dat je gewoon niet meer weet waar die is. Best wel apart dat al die ijshockeyers dat zo goed kunnen zien en volgen. Wat ik ook wel heel grappig vond, is dat het team uit 20 spelers bestaat, inclusief 2 keepers, maar dat ze maar met 6 tegelijk op het ijs staan. Er is een soort van extra ruimte, net naast het ijs waar alle spelers staan die niet op het ijs staan. Als dan een speler moet wisselen (volgens mij mogen ze zo vaak wisselen als ze willen) kan die over het hek springen en kan er gelijk een andere speler het ijs op, zodat ze niet met minder spelen. Dit gaat zo snel, dat je het niet eens door hebt als er een speler gewisseld wordt. Aan het einde van de derde helft, stond het 7 -1 voor de Frölunda Indians! Whoehoe wij hadden gewonnen. Ik moet zeggen dat het onwijs leuk was om een ijshockey wedstrijd te zien, een hele leuke ervaring!

De volgende ochtend moest Dennis helaas alweer naar huis.. De tijd gaat veels tesnel als je het leuk hebt! Nog even wat Kanelbulle gehaald in de winkel, zodat ze die thuis ook konden proeven en toen ging hij met de bus terug naar het vliegveld. Het is wel raar, want nog geen 3 uur later zaten we alweer te skypen, hij thuis en ik hier in Zweden. Het zijn onwijs leuke dagen geweest, ik mis hem wel alweer hoor, maar gelukkig komt hij over 3 weken nog een keer yeeeey! Ook komt over 2 weken Richelle hierheen, en ik kan niet wachten om haar alles te laten zien en dat we ook weer lekker kunnen bijkletsen, dat is soms wat moeilijk over skype.

Ook moet ik zeggen, dat ik het nog steeds onwijs lief vind dat jullie al die leuke kaartjes opsturen! Ze hangen allemaal aan mijn muur hoor, alleen over een paar dagen gaan ze aan een andere muur hangen, want ik ga verhuizen! Ik ga naar een andere (1 persoons) kamer, waar ik wat meer privacy heb, en dat miste ik hier heel erg waar ik nu nog woon. Als het goed is ga ik dinsdag verhuizen, dus zodra ik mijn nieuwe adres weet, laat ik die jullie weten!

Heel veel liefs, Larissa

Reacties

Reacties

nes

Hallo Larissa,
heb genoten van gezellige blog, igeweestzo uitgebreid en heel veel gezien en geshopt,geweldig hoor!!erg fijn voor je dat Dennis is geweest!!
succes met je verhuizing en veel succes kus nes

oma Liz

lieve Larissa,wat heb je weer een leuke en uitgebreide blog geschreven.Als ik het lees beleef ik weer de dagen dat wij bij jou waren,was ook heel gezellig!!! Jaaah geen zweedse gehakt balletjes voor ons gemaakt,maar als je terug bent ,krijg je nog de kans om dat voor ons te maken,haha,ik de snert en jij de ballen,oke?fijn dat je een leuke tijd met Dennis hebt gehad,succes met de verhuizing,gezellig met Jantien. We kunnen nu alleen maar mailen he,hoop niet dat de reparatie lang duurt.fijne dag liefs ,kus oma Liz.

toos en harm

lieve Larissa leuk verhaal weer,we hadden al een hoop gezien op skyp maar het blijft leuk om te lezen wat jullie beleven ! groetjes van ons uit Amstelveen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!