Larissa i Sverige

Oslo en Mama & Oma!

Lieve allemaal,

Het is weer gelukt; mijn tweede verhaal! Ik moet eerlijk zeggen, ik heb het de afgelopen tijd best wel druk gehad, maar dat vind ik alleen maar leuk! Mijn eerste vak heb ik nu afgerond op school, dus daarom hebben we veel tijd om allemaal leuke dingen te doen! Op 26 september zijn Jantine, Sanne en ik met de bus naar Oslo gegaan! Het was zo’n 3 en een half uur rijden, wat best wel mee valt vonden wij. Toen we aankwamen waren we naar ons hostel gelopen en we konden gelijk de kamer in. Het was prima geregeld, een aparte kamer voor ons vieren, alleen de douche moesten we delen met de mensen op onze gang, maar dat maakte niet veel uit. Toen we alles op onze kamer hadden gelegd, waren we de stad in gegaan. Het was prachtig weer, dus daar liepen we dan in ons t-shirtje, eind september in het noorden van Europa.. Als eerste waren we naar het Opera gebouw gegaan, heel modern was het. Je kon zo het dak oplopen waardoor je een prachtig uitzicht had over het water en aan de andere kant de stad.

We hebben hier een tijdje rondgelopen en genoten van het prachtige uitzicht en toen zijn we naar het centrum gegaan, met alle winkels. Het was een soort van mid-season sale, dus genoeg om te shoppen! Toen we uitgeshopt waren, gingen wij terug naar het hostel, want er moest avondeten gemaakt worden! We hadden ons eigen eten meegenomen, omdat het hier in Oslo nog veel duurder is dan in Göteborg en we wilden niet zoveel geld uitgeven aan eten daar. Dus hadden we een heerlijke pasta gemaakt met salade, prima avondeten! Na het eten waren we ons een beetje op gaan frissen in de kamer en zijn Sanne, Jantine en ik nog ’s avonds de stad in gegaan, Svenja was heel erg moe, dus die was gaan slapen. We waren terug gegaan naar het Opera gebouw om weer bovenop het dak te gaan staan en de stad te kunnen zien. De lichtjes waren onwijs leuk en het ziet er gelijk heel anders uit. Daarna waren we nog naar een slot gelopen, alleen toen wij aankwamen was ie echt net gesloten, dus konden we er niet dichtbij komen helaas. We kunnen ook niet alles hebben haha!

De volgende ochtend waren we vroeg opgestaan, omdat we naar het ‘Sculpture Park’ wilden. Dit was zo’n 45 minuten lopen, maar het was prachtig weer, dus het maakte ons niet heel erg uit! We kwamen uit in een heel groot park met een soort van looppad naar het grootste beeld (waar het allemaal om draait). Op de weg daar naartoe stonden ook allemaal beelden die een soort beweging deden, dus wij moesten die natuurlijk nadoen.. We waren net een stel kleine kinderen, maar het was erg leuk! Toen we bovenaan bij het grootse beeld waren had je ook een onwijs mooi uitzicht over de stad, en het park waar we net doorheen hadden gelopen. We hebben lekker van het uitzicht genoten en de beelden bekeken, wat toch wel apart was!

Toen we het allemaal wel gezien hadden waren we terug gereden met de tram naar het centrum van Oslo. Wij waren erachter gekomen dat ze een soort van tentoonstelling en memorial hadden gemaakt over de terroristische aanslag op 22 juli 2011. Daar wilde we heel erg graag heen, eigenlijk gewoon om het gezien te hebben en het te begrijpen wat er allemaal gebeurd was die dag. Toen we aankwamen zag je het parlement gebouw waar de bom was ontploft, het is daarna niet meer gerestaureerd. Toen we binnenkwamen werd ons een introductie gegeven en konden we de tentoonstelling bekijken. De eerste kamer was al gelijk heel erg confronterend, omdat er allemaal foto’s hingen van de mensen die op die dag om het leven waren gekomen door deze aanslag. De meesten waren kinderen, tieners of studenten van onze leeftijd, wat het heel erg heftig maakt. In de volgende ruimte werd er een video afgespeeld vanaf het moment waarop de man zijn busje bij het parlement gebouw neerzet, totdat de bom ontploft. Je ziet hem uit de auto gaan en weg lopen en ongeveer 6 minuten daarna gaat de bom af en zie je niets meer. Heel apart, omdat je weet dat hij al die vreselijke dingen heeft gedaan en je ziet hem zo uit z’n auto lopen wetend dat er een onwijs grote bom zou afgaan waarbij doden zouden vallen. In de volgende kamer was er een hele grote tijdlijn, waarbij je van minuut tot minuut kon zien wat er op dat moment gebeurde. Ook waren er foto’s bij geplaatsts en berichten van mensen op twitter. Het was heel erg interessant om alles te lezen en te zien wat er van minuut tot minuut gebeurde die dag.

In de laatste ruimte werd er een film afgespeeld met interviews van mensen die bij de aanslag aanwezig waren of die er bij betrokken waren. Dat was toch wel het meest indrukwekkend en confronterend, want ook mensen die op het eiland zaten vertelden hun verhaal. Één meisje is mij heel erg goed bijgebleven. Zij vertelde dat ze in een kamer zat met meerde mensen om zich heen en dat ze de schutter steeds dichterbij hoorde komen. Op een gegeven moment was hij in de kamer waar zij en andere mensen zaten en begon om zich heen te schieten. Zij is zelf ook twee keer geraakt door een kogel, maar op het moment dat ze zich dat realiseerde, zag ze ook dat iedereen die in die kamer was omgekomen door de kogels die waren afgeschoten door de schutter en dat zij de enige levende was. Dat was wel heel erg heftig om te horen.

Nadat we klaar waren met de tentoonstelling, waren we allemaal een klein beetje down, dus waren we maar de zon gaan opzoeken! Lekker in het zonnetje ons broodje eten en daarna nog even de stad in. Om 7 uur moesten we weer bij het station zijn om de bus te pakken naar huis. Drie en een half uur later waren we alweer in ons eigen stadje Göteborg (ja, het is al best een beetje eigen geworden haha).

Een weekje later, op 2 oktober, kwamen mijn moeder en oma hierheen! Ik kon niet meer wachten, want ik kon ze nu alles laten zien! Om 10 uur waren ze er eindelijk, we waren gelijk naar het hotel gelopen om daar onze koffers neer te zetten, zodat we de stad in konden. Als eerste gingen we naar de wijk Haga toe, een ontzettend leuke, knusse, gezellige wijk waar veel kleine boetiekjes en cafeetjes s zijn. We moesten natuurlijk gelijk een kop koffie halen, maar wel met een lekker stuk taart erbij! We hadden lekker bijgekletst en daarna waren we door de wijk gelopen. Aan het einde van de straat is een café genaamd ‘Husaren’, en daar kan je hele grote Kanelbullar eten!

Het is een soort broodje met heel veel kaneel en suiker erop, erg lekker! Natuurlijk moest ik oma en mama die ook laten proeven, en dat deden we dan maar ook! Toen we klaar waren, gingen we naar een tweedehands winkel, dat is hier helemaal in. Je verkoopt je kleren (die nog wel helemaal in goede staat zijn) aan een tweedehands winkel en dan kan je er zelf ook weer van alles kopen! Er zijn er hier onwijs veel in Göteborg, maar degene waar wij heen waren gegaan, vind ik toch wel de leukste. Om 2 uur konden we de kamer van het hotel al in! Lekker onze spulletjes uitpakken, want mama en oma hadden onwijs veel dingen voor mij meegenomen, zoals een nieuwe winterjas, dropjes, stroopwafels, tandpasta, thermoskleding en allemaal kleine dingentjes die ik nodig had, lief he!

Oma was even op bed gaan liggen, omdat die toch wel heel erg moe was, vroeg opstaan en natuurlijk de hele reis hierheen, dus gingen mama en ik maar winkelen! Lekker het winkelcentrum door en toen we klaar waren weer naar oma, want het was ondertussen alweer etenstijd. We hadden gegeten bij een soort restaurantje met allemaal lekkere broodjes, en daarna gingen we door naar het uitzichtpunt in de stad. Er ligt een berg middenin de stad en als je daarop loopt, heb je een heel mooi uitzicht over de stad, en wij gingen in de avond, dus wij zagen alleen maar lichtjes! We zijn er best een tijdje geweest, omdat je kan rondlopen bovenop en het is gewoon mooi om de stad in de avond zo verlicht te zien. Daarna waren we lekker gaan slapen!

De volgende ochtend hadden we heel uitgebreid ontbijt, ik denk wel het lekkerste ontbijt in vijf weken, ik weet het wel zeker eigenlijk haha! Er was vanalles, broodjes, vleeswaren, yoghurt, ei met bacon, pannenkoeken, fruit, groente, koekjes en nog veel meer. In één woord: heerlijk! Na het ontbijt hadden we afgesproken met Jantine en zouden we naar (hoe wij het noemen) de eilandjes gaan. In het Zweeds heet het de Archipelagos, maar het zijn allemaal kleine eilandjes rondom Göteborg. Wij waren naar een van de grootste eilandjes gegaan; Styrsö Bratten. Met de ferry duurde het ongeveer 20 minuutjes totdat we aankwamen. Het eerste wat mama en oma zeiden: ‘Ohhh wat leuk al die typisch Zweedse huisjes’! We gingen naar de overkant van het eiland lopen en onderweg kwamen we kleine winkeltjes tegen met allemaal prulletjes enz. Aan de overkant van het eiland is een klein baaitje met bootjes en uitzicht over het water, ook konden we de berg op klimmen. Jantine en ik hebben oma de berg opgetrokken, ja ze ging echt mee!!! Het duurde even, maar we stonden uiteindelijk allemaal bovenop de berg en konden heerlijk genieten van het mooie uitzicht.

We hadden een lekker broodje gegeten en toen moesten we weer naar beneden. Jantine en ik allebei een hand van oma, maar we hebben haar naar beneden kunnen sleuren hoor hahah! Ik moet wel zeggen dat ik het onwijs knap van je vond hoor oma! Op de terugweg naar de ferry kwamen we een appelboom tegen met heel veel appels erin, dus die moesten we natuurlijk proeven. Ik ging in de boom hangen en de tak proberen te schudden, zodat er hopelijk een appel uit zou vallen. En ja hoor dat gebeurde, alleen viel de appel op Jantine haar hoofd en zonnebril. We hoorde een keiharde bonk en zagen Jantine naar beneden bukken en in lachen uitbarsten. De appel had haar zonnebril doormidden gebroken! Ik denk dat we wel 10 minuten in een deuk hebben gelegen, omdat het er zo grappig uitzag, sorry Jantine.. Maar zo maak je nog eens wat mee! Toen we uitgewaaid waren gingen we weer met de ferry terug naar de stad. Voordat we terug gingen naar het hotel, wilde ik wel even mijn kamer laten zien natuurlijk, dus daar gingen we nog even langs.

Toen we terug waren in het hotel, gingen mama en ik nog langs de snoepwinkel. Ze hebben hier hele, hele grote, niet normaal uit hoeveel snoep je kunt kiezen en het is helemaal niet zo duur! Het was ook onwijs druk, dus het duurde even voordat we alle snoepjes in ons zakje hadden haha. Je moet je voorstellen, de Jamin, maar dan 10x groter en zoveel meer snoep en ook zoveel verschillende die wij in Nederland niet eens hebben. Helemaal niet goed eigenlijk..In de avond waren we lekker uit eten geweest, allemaal een hamburger met patat, dat moet ook wel eens kunnen!

En toen was het alweer zondag, de dagen gaan zo snel voorbij als het leuk is, maar we hadden gelukkig nog wel de hele dag! We hadden lekker rustig aangedaan en toen naar het park gegaan. In het park zou er een kinderboerderij zijn, naja die was er ook, alleen de dieren waren er niet.. Dus dat schoot niet echt heel veel op. We hadden gelukkig wel lekker kunnen lopen, want het was prachtig weer! Daarna waren we nog eventjes langs de winkeltjes gegaan, om nog een beetje te winkelen en de stad te zien en toen de koffers uit het hotel gehaald en toen moesten we toch echt naar de bushalte. Helaas moesten we alweer afscheid nemen, helemaal niet leuk natuurlijk, maar we kunnen wel terugkijken op drie superleuke dagen!

Ondertussen ben ik ook alweer begonnen aan mijn nieuwe vak op school, de eerste heb ik nu afgerond, alleen helaas nog geen cijfers, dus daar moet ik nog even op wachten. Het vak dat ik nu volg heet: Opinions in a Mediatized Society. Het gaat over hoe de media ons kan beïnvloeden en wat ze allemaal doen, heel erg interessant vind ik, dus ik ben benieuwd hoe dit vak is! De aankomende week zal wat rustiger zijn, maar dat vind ik ook wel lekker, want die week daarna (17 oktober) komt Dennis!! Whoehoe, ik kan niet wachten haha! En een paar weekjes daarna komt ook Richelle hierheen, dat gaat ook superleuk worden, genoeg dingen om naar uit te kijken dus!

Hej då en tot de volgende keer!

Liefs Larissa

Mama

Hej lieverd, wat was het leuk en gezellig! Die drie dagen zijn omgevlogen! Zijn weer mooie herinneringen gemaakt.
Dikke kus en tot skypes :)

ria gaudelius

Leuk beschreven Larissa! Fijn dat het zo'n geslaagd weekend was ook met het weer! Gelukkig je draai een beetje gevonden, he?!
Nog een fijne en leerzame tijd in Goteborg! Gr Ria

nes

wat een enorm goed en duidelijk verslag,geweldig hoor,wat kan jij dat goed!!!
gefeliciteerd mat mama,zij is morgen toch jarig! liefs

Norberts moeder

Hoi Larissa,
ten eerste proficiat met het behalen van je eerste cursus.
Je moet dus, ondanks zoveel genieten, toch wel wat presteren!
Je schrijft een erg leuk verslag, een hele belevenis!
We wensen jou veel succes en horen nog later.
Norberts vader en moeder.

mormor Liz.

Wat een indrukwekkend verslag over die aanslag in 2011Ik kan mij voorstellen dat jullie erg onder de indruk waren.Leuk dat je ook in Oslo bent geweest en veel hebt gezien.liefs en kus oma Liz.

toos en harm de oma en opa van Dennis

mooie belevenissen daar in Zweden,we hebben genoten van je verhaal ! groetjes van ons uit Amstelveen